CHANEL - nejslavnější značka světa

Nepochybně nejznámější i nejvlivnější módní návrhářkou celého 20. století je proslulá francouzská tvůrkyně Coco Chanel. Její vliv na vývoj v oblékání a na způsob života byl zcela výjimečný. Dokonce ji časopis Time vybral jako jedinou zástupkyni módního světa do prestižního výčtu 100 nejvlivnějších osobností minulého století.

Vlastním jménem Gabrielle Bonheur Chanel se narodila v početné a nepříliš bohaté rodině obchodního cestujícího. Již od mládí se tak musí naučit postarat se sama o sebe. Ve svých 12 letech přichází o matku, která umírá na tuberkulózu. Její otec neustále cestuje za prací, a proto je malá „Coco“ umístěna do sirotčince, kde se vyučí práci švadleny. Tu poté vykonává u místního krejčího, který ji zaměstná až do doby, kdy dosahuje plnoletosti a odchází i ze sirotčince.

Odlesk světa bohatých
Jako velmi mladá prožije románek s milionářským synkem Étienne Balsanem, který jí ukazuje svět slavných a bohatých v celé jeho kráse. Rád ji zahrnuje dary v podobě diamantů, drahých šatů nebo šperků. V této době navrhuje Chanel jen pro zábavu, třeba si vytváří nové klobouky včetně ozdob. V roce 1913 se usazuje v pařížském bytě, který dostává na starost od svého přítele. Po rozchodu s ním se rozhodne otevřít svůj první obchod.

Nová éra v oblasti módy i života
Coco Chanel prosazuje svůj názor na jednoduchost oblékání, neboť jak sama říká: „Jednoduchost je jediným opravdovým klíčem k ženské eleganci.“ Tuto svou teorii přivádí do praxe ve svých modelech. Všechny její šaty jsou velmi vzdušné, lehké a pohodlné. Což je v naprostém protikladu s módou, která do té doby nutila ženy nosit těžké a nepohodlné oblečení nebo útrpné korzety. Další velmi odvážnou a úspěšnou součástí její tvorby je záliba v mužské módě. Oděvy typické pro muže velmi hravým a nápaditým způsobem aplikuje na ženské návrhy. Chanel je inspirující pro všechny ženy, protože přivádí do módy do té doby nevídané prvky. Pod jejím vlivem vzrostla obliba krátkých sukní, specifických střihů vlasů nebo sportovních aktivit.

Legenda mezi parfémy
Svou neobyčejnou předvídavost a smysl pro novinky předvádí Coco Chanel naplno v roce 1921, když začne spolupracovat s bratry Wertheimerovými. S nimi totiž přivádí na svět nejslavnější parfém všech dob Chanel No. 5. Je tak úplně první, kdo dává parfému vlastní jméno. Tohoto příkladu později využijí i ostatní slavní tvůrci. Parfém se stává absolutní senzací a až do dnešní doby prakticky nemá konkurenci. Jeho tvářemi se staly hvězdy, jako jsou Marilyn Monroe (1950), Catherine Deneuve (1970), Nicole Kidman (2000) nebo Audrey Tautou (2008).

Schopnost zaujmout
Coco Chanel dokázala své výrobky prodávat i v nejvyšších kruzích, kde získala řadu cenných kontaktů. Známosti na vysokých místech později využila, když byla vězněna pro podezření ze spolupráce s nacisty. V roce 1939 se proto uchýlila do ústraní. Následně roku 1945 prchá do Švýcarska, odkud se vrací až v roce 1954. Od věznění a dalšího soudního procesu ji uchránila mimo jiné i silná intervence ze strany britské královské rodiny. Ihned po svém návratu do rodné Francie získává patenty na všechny výrobky se značkou Chanel. Po boku jednoho z bratrů Wertheimerových opět vytvoří z Chanelu hlavní světovou značku, čímž z této pozice vytlačuje Christiana Diora.

Moderní doba

Po smrti famózní návrhářky a zakladatelky značky Chanel v roce 1971 pokračují v jejím díle potomci Pierra Wertheimera. Jsou ve své práci natolik úspěšní, že se stávají jedinými majiteli tohoto módního gigantu. Bratři Alex a Gerard Wertheimeirové jsou pravnuci slavného obchodníka, partnera Coco Chanel a jednoho ze spolutvůrců slavného No. 5. Pokud se někomu tato stálice parfémového nebe snad nelíbí, může vzít zavděk modernější verzí Coco Mademoiselle pro mladé. Naopak mužům jistě zalichotí parfém plný odvahy a odhodlání s výmluvným názvem Égoiste Platinum. Více rafinovanou, o to však zajímavější hru vůní zase nabízí Allure Homme.


Ženská přirozenost
Jak sama slavná a tolik vlivná tvůrkyně říkala: „Vrátila jsem ženám zpět jejich tělo a svobodu.“ Právě po vzoru této své teorie nabízela ženám netradiční, svobodné a tolik neobvyklé pojetí života. Ať už tomu bylo v oblečení, parfémech nebo velmi kvalitní kosmetice, vždy se jednalo o luxusní a zároveň jednoduchou eleganci. I v dnešní době patří její kosmetická řada obsahující vše od očních gelů, zpevňujících denních či nočních krémů až po revitalizační pleťové vody k něčemu zcela výjimečnému. Jedinečná je například hydratační gomáž s mikroperlami dodávající ženě pocit svobody. I dnes je tak Chanel tou nejlepší značkou na světě, stejně jako jí byla posledních sto let.